web analytics
سه‌شنبه , آوریل 30 2024
defa
Home / اخبار / نگاهی به روابط گسترده فرهنگی و آموزشی آلمان با همسایه جنوبی

نگاهی به روابط گسترده فرهنگی و آموزشی آلمان با همسایه جنوبی

کمتر کسی است که نداند؛ سوئیس بخشی از منطقه آلمانی زبان است و از این رو، روابط فرهنگی بسیار نزدیکی با آلمان دارد. اگرچه در دو سال گذشته، بحران کرونا، اجرای پروژه‌های فرهنگی در سراسر جهان را با مشکل روبرو کرده است، اما این دو کشور هر ساله رویدادهای فرهنگی زیادی با مشارکت یکدیگر برگزار می‌کنند. همچنین آلمان و سوئيس در زمینه تبادلات آکادمیک نیز با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند. براساس آمارهای منتشر شده در سایت وزارت خارجه آلمان، در سال ۲۰۱۹، بیش از ۹۴۰ پروفسور و ۱۸۰۰ مدرس آلمانی در دانشگاه‌های سوئیس مشغول کار بودند. همچنین در حدود ۱۱ هزار دانشجو آلمانی در دانشگاه‌های سوئیس تحصیل می‌کردند. این در حالی است که در همان‌زمان، بیش از ۳۱۰ استاد و هزار محقق از سوئیس نیز در آلمان مشغول به کار بودند. همچنین بیش از ۳۷۰۰ دانشجوی سوئیسی در دانشگاه‌های آلمان درس می‌خواندند. علاوه بر این‌ها، در همه این سال‌ها، رسانه‌های آلمانی نیز در میان مردم سوئیس طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. همچنین رسانه‌های سوئیس، گزارش‌های مفصیلی درباره شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آلمان منتشر می‌کنند.

تبادلات آموزشی در سطح دولتی

دبیرخانه آموزش، تحقیقات و نوآوری سوئیس یکی از مهم‌ترین نهادهای آموزشی و پژوهشی این کشور به شمار می‌رود. این نهاد دولتی با سازمان‌های دولتی در سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان همکاری نزدیکی دارد. این سازمان به طور مستمر، ساختارهای آموزشی و پژوهشی سوئیس را بررسی و با توجه به منابع دولت، برای آینده کشور برنامه‌ریزی می‌کند. این نهاد دولتی همچنین، کیفیت آموزش حرفه‌ای را مطابق با نیازهای بازار کار بالا می‌برد. علاوه بر این‌ها، دبیرخانه آموزش، تحقیقات و نوآوری سوئیس از آموزش و تحقیقات کارآمد در دانشگاه‌ها حمایت می‌کند و برنامه‌ریزی دقیقی برای هماهنگی نهادهای مسئول تأمین مالی در حوزه تحقیقات انجام می‌دهد. این نهاد ارتباط بسیار نزدیکی با نهادهای آموزشی دولتی در سایر کشورهای اروپایی دارد و تلاش می‌کند تا پروژه‌های مشترکی با این سازمان‌ها انجام دهد. وزارت آموزش و پژوهش آلمان از جمله سازمان‌های اروپایی است که ارتباط بسیار نزدیکی با دبیرخانه آموزش، تحقیقات و نوآوری سوئیس دارد. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این دبیرخانه و ارتباط آن با وزارت آموزش و پژوهش آلمان به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.sbfi.admin.ch/sbfi/de/home/das-sbfi/aufgaben-des-sbfi.html

انتقال دانشجو و محقق

سیستم آموزشی سوئیس از بهترین‌ها در سطح جهان است. تحصیل در دانشگاه‌های این کشور مانند سایر نقاط جهان از مقطع کارشناسی آغاز می‌شود. تحصیل در این مقطع به زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسه است و رشته‌های متنوعی را شامل می‌شود. با این وجود، رشته‌های مهندسی و داروسازی در کشور سوئیس، جزء محبوب‌ترین به شمار می‌آیند. مقطع کارشناسی ارشد نیز در حدود یک سال و نیم تا دو سال به طول می‌انجامد. تحصیل در این مقطع در سوئیس به زبان انگلیسی متداول است. برخی از رشته‌های محبوب در مقطع کارشناسی ارشد در سوئیس شامل امور بین‌الملل، اقتصاد، علوم مهندسی، کامپیوتر، بازرگانی، ارتباطات و کسب و کار است. در مقطع دکترا نیز تحصیل عموماً به صورت بورسیه و با شهریه‌ای بسیار پایین ارائه می‌شود. گرفتن پذیرش در این دوره نیازمند داشتن سوپروایزر و رزومه علمی و تحقیقاتی قوی است. علاوه بر این‌ها، سوئیس دارای مراکز تحقیقاتی بسیار معتبری است. از این‌رو، دانشجویان و محققان زیادی از اقصی‌نقاط جهان تلاش می‌کنند تا برای تحصیل و پژوهش به این کشور مهاجرت کنند. دانشجویان و محققان آلمانی نیز از این امر مستثنی نیستند. از این‌رو، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان به دانشجویان و پژوهشگرانی که قصد ادامه کار و تحصیل در سوئیس را دارند، مشاوره می‌دهد. در عین‌حال این مرکز برای دانشجویان و محققان سوئیسی که می‌خواهند برای تحصیل و یا پژوهش به آلمان مهاجرت کنند نیز پیشنهادات ویژه‌ای دارد. اگر مایلید که اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/europa/schweiz/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

تاسیس شبکه رادیویی و تلویزیونی به زبان آلمانی

برکسی پوشیده نیست که تاسیس بخش بین‌المللی رادیو و تلویزیون سوئیس به زبان آلمانی، تا چه اندازه توانسته به نزدیک‌تر شدن شهروندان کشورهای آلمان و سوئیس کمک کند. این بخش که در سال ۱۹۹۹ تأسیس شده،‌ در واقع جایگزین رادیو بین‌المللی سوئیس شده است که در سال ۱۹۳۵ به عنوان سرویس موج کوتاه آغاز به کار می‌کرد. این رادیو در جنگ جهانی دوم، تنها راه ارتباط ۲۰۰ هزار مهاجر سوئیسی در اروپا به سرزمین مادری خود بود. دست‌اندرکاران این رادیو موج کوتاه در طول جنگ و بیشتر دوران قرن بیستم، بر بی‌طرفی سوئیس و مواضع دموکراتیک این کشور تأکید می‌کردند. پس از راه‌اندازی بخش بین‌المللی رادیو و تلویزیون سوئیس نیز مسئولان آن تلاش کردند تا راه رادیو موج کوتاه سوئیس را ادامه دهند. این بخش در حال‌حاضر، گزارش‌های مستقلی درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی سوئیس به ده زبان دنیا از جمله آلمانی منتشر می‌کند. از این‌رو، این رادیو در آلمان نیز طرفداران زیادی دارد و برنامه‌های فرهنگی زیادی نیز به زبان آلمانی برگزار می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید بیشتر با فعالیت‌های این بخش آشنا شوید:

https://www.swissinfo.ch/eng/about-us/45607290

اکتشاف سوئيس

سایت اکتشاف سوئیس که به ۹ زبان از جمله آلمانی فعالیت می‌کند، به شهروندان سایر کشورها از جمله آلمان کمک می‌کند تا با مناطق دیدنی و فرهنگ سوئیس بهتر آشنا شوند. هدف از تاسیس این سایت، آشنایی شهروندان کشورهای دیگر جهان از جمله آلمان با شهرهای مختلف سوئیس، آثار باستانی و گردشگری این کشور و طبیعت زیبای آن است. در این وب‌سایت، اطلاعات مفیدی درباره فعالیت‌های هنری و فرهنگی، گردش در طبیعت، گشت‌وگذارهای خانوادگی و ورزش‌های هیجان‌انگیز در سوئيس وجود دارد. برای آشنایی با فعالیت‌های سایت اکتشاف سوئیس، می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.eda.admin.ch/aboutswitzerland/en/home.html

مرکز گردشگری سوئیس

هرساله، صدها هزار آلمانی، تعطیلات خود را در سوئیس می‌گذرانند و بدین‌ترتیب، بزرگ‌ترین گروه گردشگران سوئيس را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آلمانی‌ها، گردشگران خارجی دیگری نیز به جاذبه‌های توریستی سوئیس علاقه دارند. از این‌رو، مقامات دولت سوئیس برای توسعه گردشگری خود، مرکزی را تاسیس کرده‌اند که اطلاعات کاملی را درباره بناهای دیدنی، مناظر زیبا و رویدادهای مختلف این کشور به زبان‌های مختلف دنیا از جمله آلمانی به صورت آنلاین منتشر می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید با این مرکز بیشتر آشنا شوید:

https://www.myswitzerland.com/de-de/

انجمن شرکت‌های سوئیسی در آلمان

انجمن شرکت‌های سوئیسی در آلمان نیز سهم مهمی در نزدیک‌تر شدن دو کشور به یکدیگر ایفا می‌کنند. این انجمن که به عنوان یک شبکه تجاری قوی شناخته می‌شود، از مجموعه‌ای از افراد متخصص و اعضای احزاب سیاسی تشکیل شده‌ است. این انجمن سوئیسی در همه بخش‌ها در آلمان سرمایه‌گذاری و روابط دو کشور را توسعه می‌دهد. همچنین این انجمن، در حوزه مشاوره حقوقی فرامرزی، اشتغال‌زایی، تامین امنیت اجتماعی، اجرای قوانین تجاری و گمرکی در آلمان فعالیت می‌کند. اگر مایلید با این انجمن آشنا شوید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.vsud.ch/verband/die-vsud

 

 

 

 

 

 

Check Also

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

به گزارش ایران‌تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، کاظم نظری، به مناسبت بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی که هم‌زمان با روز جهانی تئاتر (27 مارس) در ایران برگزار می‌شود،‌ پیام تبریکی خطاب به هنرمندان و علاقه‌مندان این هنر، صادر کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *