web analytics
سه‌شنبه , آوریل 30 2024
defa
Home / نتیجه مطالعه جدید نشان داد:بیش از 70 درصد مسلمانان آلمان تبعیض را تجربه می کنند
Foto: Islamiq

نتیجه مطالعه جدید نشان داد:بیش از 70 درصد مسلمانان آلمان تبعیض را تجربه می کنند

نتیجه یک مطالعه جدید نشان می دهد،72 درصد از مسلمانان مورد بررسی در آلمان اظهار داشتند که تبعیض را تجربه کرده اند. اکثریت مردم آلمان خواهان تعهد و برخورد بیشتر مقامات این کشور در برابر تبعیض هستند و سیاست این کشور را عامل این مشکل می دانند.

طبق مطالعه «بنیاد برتلزمان»، تبعیض مشکلی است که جامعه آلمانی به طور فزاینده ای آن را درک می کند و بسیاری از مشارکت کنندگان در این مطالعه نیز مایلند اقدامات بیشتری علیه آن انجام شود. 72 درصد از مسلمانان مورد بررسی اظهار داشتند که تبعیض قومی یا نژادی را تجربه کرده اند. 70 درصد اظهار داشتند که برای اطمینان از رفتار برابر با افراد دارای سابقه مهاجرت و «افرادی که به عنوان خارجی یا غیر سفیدپوست شناخته می شوند» باید اقدامات بیشتری انجام شود. این در حالی است که در سال 2008، تنها 43 درصد این مطلب را گفته بودند.

«اولریکه ویلند» از «بنیاد برتلزمان» اعلام کرد که این نشان می دهد که حمایت مردم از سیاست ضد تبعیض افزایش یافته است. بر اساس این مطالعه، مسلمانان به طور خاص به احتمال زیاد نژادپرستی را تجربه می کنند. 72 درصد آنها اظهار داشته اند که تبعیض قومی یا نژادی را تجربه کرده اند. به گفته «علی مِت»، دبیر کل جامعه اسلامی (IGMG)، این نتیجه نشان می دهد، نژادپرستی ضد مسلمانان باید در اولویت بیشتری قرار گیرد.

طبق این مطالعه، اکثریت یعنی 54 درصد نیاز به اقدام علیه تبعیض را اعلام کردند. جامعه اسلامی از قانونگذاران درخواست کرد که حمایت از تبعیض را تقویت کنند تا قربانیان به حقوق خود برسند و مرتکبین مجازات شوند. «کیفیت حاکمیت قانون و دموکراسی با احساس اقلیت ها سنجیده می شود. مت می گوید، با توجه به نتایج تحقیقات و شواهد، متأسفانه باید به آلمان در این رابطه یک کارنامه بد داد. این کشور در محافظت از اقلیت ها در برابر تبعیض و در نظر گرفتن مواضع کافی، موفق نیست. تعهد علیه تبعیض مورد درخواست از سیاستــمداران 49 درصد از افراد مورد

سوال در این مطالعه بر این عقیده هستند که «افرادی که به عنوان خارجی یا غیر سفیدپوست شناخته می شوند» به شدت مورد تبعیض قرار می گیرند. این در حالی است که در سال 2008، 31 درصد شاهد تبعیض شدید علیه «افراد با ظاهر خارجی» بودند. پلیس و قوه قضاییه نیز مانند رسانه ها و شرکت ها، مسئولیت اجرا را بر عهده دارند. به گفته «اولریش کوبر»، یکی از نویسندگان «بنیاد برتلزمان»، این نه تنها همزیستی در آلمان را بهبود می بخشد، بلکه این کشور را برای کارگران ماهر خارجی جذاب تر می کند. اگر این احساس را داشته باشند که در آلمان علیه آنها تبعیض قائل هستند به این کشور نمی آیند.»

در سال 2022، کمبود کارگران ماهر در آلمان به رکورد جدیدی رسیده بود. مرکز صلاحیت برای کارگران ماهر (کوفا) مؤسسه تجاری آلمانی (IW) در گزارشی اعلام کرد که از نظر ریاضی، بیش از 630 هزار شغل خالی برای کارگران ماهر در سال گذشته نمی‌توانست پر شود، زیرا هیچ بیکار واجد شرایط مناسبی در سراسر کشور وجود نداشت. اواسط ماه آوریل کارشناسان موافقند: این شکاف را نمی توان بدون مهاجرت از خارج از کشور برطرف کرد.

به گفته «فردا آتامان»، کمیسر ضد تبعیض فدرال، تبعیض نه تنها به مردم آسیب می رساند، بلکه به جامعه و آلمان به عنوان یک مکان تجاری نیز آسیب می رساند. مطالعه ارائه شده نشان می دهد که نگرش نسبت به تبعیض در آلمان تغییر کرده است. جامعه آلمان نه تنها برای مبارزه با تبعیض آماده است، بلکه انتظار آن را نیز دارد.

حفاظت ضد تبعیض در آلمان «متوسط»

به گفته پژوهشگران این مطالعه، یکی از دلایل افزایش آگاهی از تبعیض در آلمان این است که نسبت افراد با پیشینه مهاجرت افزایش یافته است. به گفته کوبر، در یک مقایسه بین المللی، حفاظت از ضد تبعیض در آلمان در حال حاضر «متوسط» است. واقعاً جا برای پیشرفت وجود دارد.» بحث‌هایی در مورد اصلاح قانون رفتار برابر عمومی وجود دارد، اما مهم‌تر از همه این بحث در مورد افرادی است که تحت تأثیر تبعیض قرار می‌گیرند و از آنها حمایت می‌کنند. مردم اغلب فاقد مشاوره هستند: به گفته کارشناسان، برای هر یک میلیون نفر حتی یک مرکز مشاوره برای تبعیض وجود ندارد. به گفته کوبر، این وظیفه سیاستمداران و جامعه مدنی است که حفاظت از مردم را بهبود بخشد و پیشگیری را گسترش دهد. باید مراقب بود تا فضایی ایجاد شود که حتی تبعیض در آن رخ ندهد.

گفتنی است بر اساس آمار رسمی در آلمان تبعیض به صورت گسترده وجود دارد. مرکز مبارزه با تبعیض فدرال در سال ۲۰۲۱،  ۵۶۱۷ مورد از مصادیق مختلف تبعیض به مرکز مبارزه با تبعیض آلمان گزارش شده است. داده‌های موجود نشان می‌دهد که مردان و زنان مسلمان در آلمان خود را بیشتر از دیگران تحت تأثیر تبعیض می‌بینند.

بر اساس اطلاعات این نهاد وابسته به وزارت خانواده، جوانان و زنان، این دومین رکورد از زمان تأسیس آن در سال ۲۰۰۶ است. بیشترین موارد گزارش شده، یعنی ۳۷ درصد مربوط به تبعیض نژادی است. این آمار برگرفته از گزارش سالانه نهاد برای سال ۲۰۲۱ است که «فردا آتامان»، مسئول جدید آن در برلین ارائه کردبر اساس داده‌های نهاد ضد تبعیض، ۲۰ درصد موارد تبعیض جنسیتی بوده است.

حدود ۹ درصد از تبعیض ها مربوط به حوزه دینی و اعتقادی و چهار درصد مربوط به هویت جنسی. پرسش شوندگان بوده است؛ افراد همچنین از تبعیض هنگام دسترسی به خدمات خصوصی (۳۳ درصد) و در محل کار (۲۸ درصد) گله کرده‌اند.

تعرض نژادی به زن محجبه در متروی برلین

در آخرین گزارشات تبعیض علیه مسلمانان محجبه رسانه‌های محلی آلمان این هفته گزارش دادند که یک زن مسلمان محجبه در ایستگاه متروی برلین مورد تعرض نژادی قرار گرفت.

در جریان حمله نژادپرستانه، یک فرد ناشناس سعی کرد روسری یک زن مسلمان محجبه را در ایستگاه متروی برلین از سر او در بیاورد.

به نقل از آناتولی، پلیس در تلاش است مظنونی را که توهین‌های نژادی به زبان می‌آورد و سعی کرد روسری زن را به زور دربیاورد،‌ شناسایی کند.

این حادثه آخرین مورد از یک رشته حملات بیگانه‌هراسانه در پایتخت آلمان بود که افراد خارجی از جمله زنان مسلمان محجبه را هدف قرار داد.

پلیس برلین تأیید کرد که یک زن مسلمان ۲۰ ساله در ایستگاه متروی «راتهاوس نویکلن» پس از حمله لفظی و فیزیکی فردی و تلاش برای برداشتن حجاب و کشیدن موهایش آسیب‌های جزئی دیده است.

به گفته پلیس، مظنون قبل از فرار از صحنه، توهین‌های نژادپرستانه به زبان آورده است و تحقیقات برای مشخص‌شدن هویت ضارب ادامه دارد.

آلمان در سال‌های اخیر شاهد رشد نژادپرستی و اسلام‌هراسی بوده است که توسط تبلیغات گروه‌ها و احزاب راست افراطی که از بحران پناهجویان سوء استفاده کرده‌اند و سعی در ایجاد ترس از مهاجران دارند، تشدید شده است. بر اساس آمار دست کم ۵۶۹ جنایت اسلام‌هراسی از جمله تجاوزات لفظی و فیزیکی، نامه‌های تهدیدآمیز و آتش‌زدن مساجد در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است. حدود ۵.۵ میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند و این افراد تجربه‎های بسیاری از مواجهه روزمره با تبعیض ساختاری دارند.

لینک گزارش:

https://www.islamiq.de/2023/04/25/jeder-siebte-muslim-hat-diskriminierung-erfahren/

https://www.aa.com.tr/en/europe/muslim-woman-in-hijab-assaulted-in-berlin-subway-station/2885997

 

Check Also

روز سعدی: ما تماشاکنان بستانیم

روز اول اردیبهشت ماه، روز آغاز نگارش کتاب گلستان، توسط مرکز سعدی‌شناسی ایران، روز سعدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *